تجهیزات مختلفی در شبکه وجود دارد که برای راه‌اندازی، نیاز به تنظیمات TFTP سرور (TFTP Server) دارند. برای مثال، یکی از مهم‌ترین کارها برای کانفیگ IP PHONE سیسکو، راه اندازی TFTP Server است.
در این ویدئو، راه‌اندازی TFTP Server به همراه میکروتیک به طور کامل، آموزش داده شده است.

TFTP سرور چیست؟

TFTP، کوتاه شده عبارت Trivial File Transfer Protocol یک پروتکل انتقال فایل در شبکه‌های کامپیوتری است. TFTP برای نخستین بار در سال 1980 مورد استفاده قرار گرفت. این پروتکل نقش به سزایی در پیشرفت اینترنت داشته است.
به خاطر ساده بودن نحوه کار با آن، محبوبیت خاصی بین کاربران دارد.
به طور پیش فرض، پروتکل TFTP بر اساس پروتکل حمل و نقل ساده UDP (پروتکل داده های کاربر) که امکان ارسال داده‌ها را فراهم می کند، اجرا می‌شود.
از این پروتکل معمولا برای تنظیمات دستگاه‌هایی از قبیل روتر و سوئیچ در شبکه‌های محلی استفاده می‌شود. در واقع، یکی از کاربردهای که TFTP سرورها،  boot کردن دستگاه‌هایی مانند روترها و سوئیچ‌ها است. چون این دستگاه‌ها حافظه مناسبی برای ذخیره سازی اطلاعات ندارند.
البته انتقال خودکار فایل های Boot  هم نیاز به استفاده از این پروتکل دارد. ارسال خودکار اطلاعات و فولدرهایی مرتبط با تنظیم‌های کاربردی یک دستگاه که برای Run شدن در شبکه نیاز است، کارایی مهم این پروتکل است.

ویژگی‌ها و مزایای راه‌ اندازی TFTP Server با میکروتیک

در واقع TFTP یکی از PXE یا پروتکل بوت شدن سیستم‌ها است.
پروتکل TFTP، ساختار احراز هویت ندارد و به ندرت با کاربر یا کاربران ارتباطی را برقرار می‌کند. دستگاه‌ها و تجهیزات شبکه هستند که باید به این پروتکل متصل شده و از آن استفاده کنند. اغلبا از این پروتکل در جایی استفاده می‌کنند که احراز هویت کاربر و مشاهده دایرکتوری مهم نباشد. به همین دلیل، همان‌طور که در بالا اشاره شد، معمولا در شبکه‌های محلی از این پروتکل استفاده می‌شود.
شما می‌توانید با کمترین مقدار حافظه، این پروتکل را در شبکه خود پیاده‌سازی کنید.
امروزه تمامی دستگاه‌های شبکه‌ای مانند روترها و سوئیچ‌ها و  ... از این پروتکل پشتیبانی می‌کنند.
TFTP مانند، CLIENT Server ارتباط بین دستگاه‌ها را برقرار می‌کند.

 

TFTP سرور، امکان دریافت آدرس IP و Boot شدن سیستم قبل از رسیدن به سیستم عامل را فراهم می کند.
TFTP از UDP برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. با استفاده از TFTPسرور و بدون استفاده از هارددیسک، می‌توان Boot کردن از راه دور را انجام داد.
پشتیبان‌گیری از تنظیمات شبکه و پشتیبان‌گیری از فایل پیکر بندی روتر، از دیگر کاربردهای این پروتکل است. عمدتا این کار برای  کانفیگ ویپ VOIP استفاده می‌شود.

DHCP چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این ویدئو، نکاتی هم در مورد DHCP توضیح داده شده است.
برای اتصال به شبکه، هر دستگاهی باید یک آدرس IP درست داشته باشد. پروتکل DHCP کار اختصاص IP بصورت خودکار را در یک شبکه انجام می‌دهد. در شبکه‌های خیلی بزرگ یک روتر به‌تنهایی قادر نیست تمام دستگاه‌های متصل را مدیریت کند. در این حالت پروتکل DHCP به جای روتر، روی سرور اجرا می‌شود.

 

نرم افزار TFTPD، ابزاری کاربردی برای TFTP سرور

از متداول ترین ابزارهایی که کارشناسان IT  جهت انتقال فایل برای تغییر سیستم‌عامل روترها و سوییچ‌ها با آن سروکار دارند، TFTP Server است. نرم افزار Tftpd، یک ابزار کم حجم، آسان و بسیار کاربردی ا‌ست که علاوه بر TFTP Server بودن، قابلیت ارائه سرویس‌هایی همچون SNTP Server ،Syslog Server ،DNS Server و DHCP Server را دارد.  با استفاده از آن به راحتی می‌توانید TFTP Server خود را بدون طی مراحل پیچیده، راه‌اندازی کنید. در ویدئوی بالا، با استفاده از این نرم افزار و به کمک میکروتیک، تنظیمات TFTP Server را آموزش خواهید دید.

 

نرم افزار میکروتیک Mikrotik

میکروتیک نام شرکتی در لتونی است که تجهیزات شبکه را تولید می‌کند. سیستم عامل میکروتیک، مهمترین محصول این شرکت است. روتر، تجهیزات بیسیم، سوئیچ و ... از تولیدات این شرکت است.
با استفاده از ابزار گرافیکی Winbox (که ساخته خود شرکت میکروتیک است)، می‌توان میکروتیک را تنظیم کرد. در واقع می‌توان گفت برنامه کاربردی این شرکت برای کاربران ویندوز، Winbox است.
Winbox با امکانات و قابلیت‌هایی مانند:

  •  اتصال به روترهای میکروتیک
  •  ذخیره کردن موارد وارد شده در تنظیمات
  •  جستجو در فایل‌ها
  • اتصال امن و مطمئن به میکروتیک
  • رمزنگاری داده‌ها
  • امکان ریست کردن تنظیمات
  • امکان آپدیت خودکار
    و بسیاری از قابلیت های دیگر، یک رقیب جدی برای سیسکو Cisco محسوب می‌شود.

در این ویدئو، به طور کامل آموزش داده شده است که چگونه از منوی option بخش DHCP Server میکروتیک،  TFTP Server را تنظیم و کانفیگ کرد. لازم به ذکر است که  مزیت اصلی این نرم‌افزار نسبت به سیسکو Cisco، سادگی در کانفیگ و عدم نیاز به پیچیدگی‌های مرسوم در کانفیگ محصولات سیسکو است.
امکاناتی مانند روتینگ، فایروال، VPN ، مانیتورینگ و سرویس‌هایی مانند Qos ،Hotspot ،Load Balancing توسط این نرم‌افزار ارائه می‌شود. در  مقاله "انواع سوئیچ و روتر"، توضیحات بیشتری در مورد این نرم‌افزار و امکانات آن داده‌ایم.

اگر در هنگام راه اندازی TFTP Server و  یا کار با نرم‌افزار TFTPD  و یا نرم‌افزار میکروتیک Mikrotik ،.....
 برای خواندن ادامه مقاله، اینجا را کلیک کنید.